tirsdag 14. oktober 2008

Nynorsk



Det er så mange meninger om nynorsk. Noen er totalt i mot det. Andre er for nynorsk. Jeg er noe midt imellom. Verken for eller imot nynorsk.
Mange mener at nynorsk er totalt unødvendig å lære seg hvis man skriver bokmål. Når skal vi få bruk for nynorsk senere? En som skriver nynorsk og en som skriver bokmål forstår hverandre uten problemer. Nynorsk er bare en sær dialekt som noen langt der oppe i nord snakker. Det må være noe galt med meg. For jeg er ikke enig i disse argumentene her. Jeg er en av få som faktisk ikke har noe i mot å lære nynorsk på skolen.
Jeg sier ikke at nynorsk er et kjempe nyttig fag, for det synes jeg ikke. Jeg har ikke et stort behov for å lære det.Jeg tror ikke at jeg får så mye bruk for nynorsk senere, men jeg mener at det nynorske språk er en del av en nordmanns allmenkunnskap. Nynorsk er jo tross alt et offesielt norsk språk, så noe kunnskap til språket synes jeg alle norske statsborgere skal ha.

Den beste måten man kan få kunnskap på er å gå på skole. Den beste måten man får kunnskap om nynorsk på, er da altså å lære det på skolen. Nynorsk er en del av norskfaget. I nynorskundervisningen jobber vi mye med grammatikk. Grammatikken er ganske forskjellig fra bokmål. Sterke verb bøyes anderledes, og man bruker noen andre ord og uttrykk en det vi bruker på bokmål.

Jeg må bli bedre til å slå opp ord i ordboka. Ofte bøyes verbene annerledes enn jeg tror. Jeg må bli bedre på bøyningen av sterke verb, og skille hunkjønnsord fra hankjønnsord. For å forbedre nynorsken min, må jeg lese mange nynorske tekster. Jeg må også lære meg vesentlige sterke verbbøyninger utenatt.

Jeg tror nynorsk forblir en del av det norske skrift- og talespråket en stund til. Men jeg blir ikke overasket hvis nynorsk ikke lenger blir endel av norskfaget i fremtiden.
Bildene er hentet fra:

Ingen kommentarer: