mandag 27. oktober 2008

Mikronovelle

Er det virkelig mulig å skrive en novelle kun bestående av 6 ord? En såkalt mikronovelle. I følge Ernest Hemingway er det fult mulig. ( http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2685921.ece ) Jeg må innrømme at jeg var en smule skeptisk da jeg begynte å lese artikkelen. Jeg trodde 6 ord var alt for lite til å fortelle en hel historie. Men så feil kan man ta. Når jeg leste eksemplene i artikkelen, skjønte jeg med en gang handlingen i novellen. Det som er fint med en mikronovelle er at man må lage handlingen selv inni hodet. Det finnes ikke noe fasitsvar, på hvilke ord som burde ha stått imellom de 6 ordene, slik at det blir dannet en hel fortelling. Jeg vil sammenligne en mikronovelle med en bok eller radioprogram. Når man leser en bok, lager man sitt eget bilde i hodet av hvordan miljøet, omgivelsene og personene ser ut. Det samme skjer med radioprogrammer. Man danner også egne bilder og historier ut av en mikronovelle, og de 6 ordene.

Jeg har prøvd å lage noen mikronoveller.



Fra grønn til orange, blader faller.












Sykkel, bil, lyskryss, bremsespor, skrikende blålys.















Sol, sommer, nakne føtter i sand.












Alle bildene er hentet fra FlickrCC

Ingen kommentarer: