lørdag 7. mars 2009

Reklamenes makt.

Det er en stor del av hverdagen vår. Vi ser det overalt. På alle utenkelige steder. Det går ikke en dag uten at du blir påvirket av disse. De sniker seg inn i underbevisstheten vår. Noen legger man mer merke til enn andre. Noen får deg til å tenke. Andre får deg til å bli sprø. Noen får deg irritert. Andre får deg til å trekke på smilebåndet. Det er dette som er reklame.

Uansett hvor eller hvilken type reklame du ser; hovedmålet til dem alle er at du skal kjøpe produktet det blir reklamert for. Reklameprodusentene blir bare mer og mer kreative med årene. Det kommer stadig nye triks og argumenter for hvorfor akkurat du skal kjøpe akkurat det produktet som det blir reklamert for. Men noen reklamer slår bedre an enn andre. Noen blir man lettere påvirket av enn andre. Hvorfor er det sånn?

Stikkord som er viktig for en reklameprodusent er virkemidler, målgruppe og budskap. Det blir brukt utrollig mange forskjellige virkemidler. Reklameprodusentene rett og slett elsker å spille på samvittigheten til målgruppen. Målgruppen føler seg som oftest truffet, og slik blir man påvirket. Alle reklamer har et budskap. Men noen reklamer har misslykkes med å få det frem.

Det nye innenfor reklame nå, som jeg har spesielt lagt merke til, er at man lager små serier som følger etter hverandre. Eksempler på dette er ICA reklamene, og KID reklamene om ”syklubben”. Slike reklamer irriterer meg en smule. Jeg vet ikke hvorfor. Men det som er sikkert er at jeg ikke blir påvirket av slike reklamer.

Reklamen jeg har valgt og analysere er en reklame for COOP som gikk for noen år siden.




Hensikten med denne reklamen er at coop skal understreke at hvis man velger å handle hos dem, går det fortere enn man tror. Målgruppen er altså den travle nordmann som egentlig ikke har tid til å handle.

Reklamen begynner med at noen black metal gutter desperat leter rundt i leiligheten sin etter noe mat. Det blir spilt høy metal musikk. Fargene er grå og svarte, og typiske ”rockefarger”. To av guttene drar ut for å handle. Den siste gutten blir igjen hjemme i leiligheten for å dyrke sin skjulte og private hobby. Under en hodeskalle finner han frem en knall rosa CD. Han tar på seg rosa tights og rosa stram magegenser. Når musikken begynner å spille vrikker han løs foran speilet i takt. Han hopper frem og tilbake foran speilet noen ganger, før han plutselig oppdager at de to andre guttene har kommet hjem igjen. Musikken blir stoppet. Guttene står forskrekket i døråpningen med to gule coop poser. ”Ikke alle liker at det går så fort hos oss” sier fortellerstemmen. Den rosa black metal gutten blir tydelig flau.

Det blir ikke sagt et eneste ord mellom guttene under hele reklamen. Det eneste vi hører er musikken. Musikken er en kontrast som går fra black metal musikk i begynnelsen av reklamen, til rosa barbie musikk i sutten av reklamen.

Jeg liker denne reklamen på grunn av humoren. Jeg blir ikke påvirket av reklamen, fordi jeg ikke tror at coop er en raskere butikk enn en hvilken som helst annen matbutikk. Jeg er usikker på om målgruppen som er den travle nordmann blir truffet av reklamen heller. Reklamen mangler bevis på at de faktisk er raskere enn andre butikker. Men som nevnt så liker jeg denne reklamen på grunn av humoren. Den overrasker fordi kontrastene er såpass store.

2 kommentarer:

Katinka sa...

hahaha! den husker jeg:D

veldig bra skrevet!

Hanne sa...

hehe!

tusen takk vennen :)