søndag 8. februar 2009

Blogginnlegg for uke 6 og 7. Del en sangtekst og en musikkvideo

Jeg har tatt meg den store friheten til å slå sammen blogginnleggene for uke 6 og 7.

Nå har jeg sittet her i mange timer og prøvd å velge ut en sang jeg liker. Problemet er at jeg liker så utrolig mye forskjellig. Men jeg har nå landet på en av mine favorittsanger. It’s not my time av det amerikanske bandet 3 doors down. 3 doors down er et av mine mange favorittband. Det er et alternativt rockeband som ble grunnlagt i 1994. Som nevnt tidligere var det vanskelig å velge akkurat en spesiell sang. For å være ærlig så lukket jeg egentlig bare igjen øynene og trykket på en tilfeldig sang på itunes. Og siden musepekeren havnet på 3 doors down – it’s not my time valgte jeg den. Jeg liker både musikkvideoen og teksten utrolig godt.

Her er teksten:

It's Not My Time

Looking back at the beginning of this
And how life was
Just you and me and love and all of our friends
Living life like an ocean

But now the current's only pulling me down
It's getting harder to breathe
It won't be too long and I'll be going under
Can you save me from this?

'Cause it's not my time,
I'm not going
There's a fear in me and it's not showing
This could be the end of me
And everything I know, ooh, but I won't go

I look ahead to all the plans that we made
And the dreams that we had
I'm in a world that tries to take them away
Oh, but I'm taking them back'

Cause all this time
I've just been too blind to understand
What should matter to me
My friend, this life we live, it's not what we have
It's what we believe in

It's not my time,
I'm not going
There's a fear in me, it's not showing
This could be the end of me
And everything I know

But it's not my time,
I'm not going
There's a will in me and now I know that
This could be the end of me
And everything I know,
ooh, but I won't go!
I won't go!

There might be more than you believe
(There might be more than you believe)
And there might be more than you can see

But it's not my time,
I'm not going
There's a fear in me, it's not showing
This could be the end of me
And everything I know

But it's not my time,
I'm not going
There's a will in me and now it's gonna show
This could be the end of me
And everything I know

There might be more than you believe
(There might be more than you believe)
And there might be more than you can see
But I won't go, oh no I won't go down, yeah

Slik som jeg tolker teksten handler den om frykt, og om hvordan det er å være redd. Hvordan det føles og ”ikke ha dagen med seg”. Helt uventet kan plutselig alt gå galt og alt kan bli mørkt. Man må ikke planlegge for mye fordi uventede ting kan oppstå når man minst venter det, og da kan skuffelsen bli stor når det ikke går slik som du hadde tenkt.

Teksten rimer ikke, men har rytme. Teksten er bygd opp av vers og refreng. Jeg liker musikken fordi den er litt rocka. Jeg synes tekst og musikk har et utrolig bra samspill med hverandre. Det får vi spesielt merke i musikkvideoen som jeg kommer tilbake til litt senere.

Jeg synes ikke teksten rommer direkte samfunnskritikk. Men jeg tror mange vil kjenne seg litt igjen i teksten. Livet er ikke så lett som mange skal ha det til. Og man må hele tiden være klar for å takle både motgang og medgang.

It’s not my time ble spilt inn i 2007, og er en hit på 3 doors down’s 4. album. Jeg synes ikke det er en spesiell målgruppe for sangen. Men man må være glad i litt alternativ rockemusikk, noe som jeg er.

Her er en link til musikkvideoen: http://video2.umrg.com/3doorsdown/default.aspx?vid=01(Det kan hende det kommer masse reklame opp først noen ganger, men bare ignorer det. Fant ikke videoen på youtube...!)

Musikkvideoen liker jeg veldig godt. Når jeg så den første gang skal jeg innrømme at jeg ikke skjønte særlig mye. Ok en stuntmann som løper rundt i byen? Men når jeg så musikkvideoen flere ganger skjønte jeg sammenhengen. Helt i begynnelsen av videoen får vi se en mor og en datter som er ute og kjører. Når klokka på radioen blir 10:13 kommer det en diger lastebil og kolliderer i bilen. På den andre siden av byen står det en mann oppå et tak. Når klokka på mobilen hans blir 10:09 hopper han ned fra taket og lander trygt på bakken. Igjennom hele musikkvideoen ser vi at han løper igjennom byen, hopper over gjerder og tar salto ned fra bygninger. Vi får også små glimt av moren og datteren som sitter inne i bilen. Helt på slutten av videoen blir klokka til mannen 10:13 og han rekker akkurat å stoppe bilen som moren og datteren sitter i. Da kolliderer ikke bilen med lastebilen allikevel. Da går det opp for moren hva som var i ferd med å skje.

Musikken og videoen passer perfekt sammen. Sangen slutter akkurat på rett tidspunkt. Videoen forteller en historie. Det er ikke tilfeldig at mannen som befant seg på andre siden av byen kl 10:09 skjønte hva som kom til å skje men moren og datteren kl 10:13. Mannen må være synsk eller noe i den duren.


Hovedpersonen i musikkvideoen er helt klart stuntmannen som løper fra den ene siden av byen til den andre på under 4 minutter. Andre personer vi møter er moren og datteren som kjører i bilen. Hele bandet 3 doors down er med i videoen. Vi får hele tiden små glimt av at de synger og spiller. Det spesielle er at for hver gang vi ser dem, har de byttet sted. Miljøet i musikkvideoen har ganske mye å si. Det er et såkalt storby miljø med mange biler og mennesker. Jeg synes sammenhengen mellom miljø musikk og sangtekst passer helt perfekt sammen. Videoen har et litt mystisk preg over seg. Den starter med at vi ser ulykken mellom to biler når klokka er 10:13. Men så skrur vi tiden tilbake til 10:09, og følger stuntmannen i noen nervepinende minutter frem til klokka blir 10:13 igjen. Da klarer han å forhindre ulykken som skjedde helt i begynnelsen av videoen. Siden musikkvideoen er satt opp såpass spesielt, fanger det oppmerksomheten min.

Som dere sikkert har fått med dere nå, så liker jeg både sangen, musikkvideoen, musikken og bandet 3 doors down utrolig godt!

1 kommentar:

Hanserud sa...

Høres egentlig ut som en stilig sang, du beskriver den veldig godt. Filmen var også stilig, men jeg skjønner ikke helt hvor du får stuntmann fra.